Jakie oświetlenie do biura? Wymagania, normy i trendy

Przestrzeń biurowa powinna być przede wszystkim ergonomiczna, sprzyjać koncentracji oraz wspierać efektywność pracowników. Takie warunki można stworzyć między innymi poprzez właściwy dobór oświetlenia – w tym zadbanie o odpowiednie natężenie światła zarówno dziennego, jak i sztucznego. Dowiedz się, jakie powinno być i jak dobrać oświetlenie do biura, aby nie obciążało wzroku i wspierało codzienną produktywność.

Dlaczego oświetlenie w biurze jest ważne?

Oświetlenie w biurze wpływa na nasze samopoczucie i wydajność pracy. Odpowiednio dobrane zmniejsza zmęczenie oczu i poprawia koncentrację, a nawet ogranicza ryzyko bólu głowy. Prawidłowe oświetlenie pomieszczeń biurowych to przede wszystkim:

  • większy komfort pracy przy komputerze,
  • mniejsze ryzyko zmęczenia oczu,
  • poprawa koncentracji podczas pracy,
  • zdecydowanie lepsza estetyka przestrzeni biurowej.

Ponadto dobrze zaplanowane oświetlenie główne i dodatkowe poprawia bezpieczeństwo poruszania się po biurze, obniżając ryzyko przypadkowego potknięcia.

Jak powinno być oświetlone biuro? Normy i wymagania

Za zapewnienie odpowiedniego oświetlenia biura odpowiada przede wszystkim pracodawca. Zgodnie z § 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, w pomieszczeniach pracy należy zapewnić oświetlenie dzienne dostosowane do rodzaju wykonywanych prac. Zgodnie z zaleceniami, wybierając oświetlenie do biura należy:

  • ograniczyć punkty olśnienia odbiciowego, czyli zrezygnować z elementów wyposażenia biura, które mogą odbijać sztuczne światło;
  • zadbać o równomierność oświetlenia naturalnego i sztucznego;
  • wybierać lampy sufitowe, stojące i ścienne o barwie neutralnej.

Dodatkowo średnie luminacje opraw i powierzchni odbijających powinny wynosić:

  • poniżej 3000 cd/m2 w przypadku monitorów o luminacji powyżej 200 cd/m2;
  • poniżej 1500 cd/m2 w przypadku monitorów o luminacji poniżej 200 cd/m2.

Co więcej, współczynnik oddawania barw CRI nie powinien być wyższy niż Ra80, natomiast współczynnik olśnienia UGR (poziom oślepienia generowanego przez lampę w pomieszczeniu) nie może przekroczyć wartości 19.

Jakie powinno być natężenie światła dziennego w biurze?

Zgodnie z Polską Normą PN-EN 12464-1:2012 oświetlenie biurka, czyli stanowiska pracy, powinno wynosić minimum 500 lx (luks). To oznacza, że oświetlenie elektryczne obejmuje światłem 1 m2 przestrzeni biurowej o jasności około 500 lm (lumen). Jeśli stanowisko pracy jest wykorzystywane tylko przez krótki czas, wtedy należy obniżyć wartość natężenia oświetlenia do poziomu 300 lx.

Jakie lampy do biura wybrać i na co zwracać uwagę?

Podstawą oświetlenia w miejscu pracy są lampy biurowe o odpowiedniej luminacji i barwie, a także oświetlenie główne, które rozświetla całe pomieszczenie. Zgodnie z ogólną zasadą, im jaśniejsze biuro, tym lepiej, jednak w praktyce należy zadbać także o zapewnienie dodatkowych źródeł sztucznego światła.

Lampy sufitowe

W biurach najlepiej sprawdzają się nowoczesne lampy LED. Ułatwiają one ustawienie kierunkowości światła i dopasowanie parametrów świetlnych do obowiązujących norm. Dobre oświetlenie sufitowe powinno obejmować biurko lub centralną część biura. To podstawa, aby stworzyć bezpieczne środowisko pracy.

Lampy biurkowe

Są niezbędne, aby doświetlić powierzchnię blatu roboczego oraz znajdujące się na nim urządzenia i sprzęty – takie jak komputer czy klawiatura. Taki rodzaj oświetlenia nie powinien odbijać się w ekranie komputera. Szczególnie polecane jest oświetlenie o neutralnej temperaturze światła 4000K, która jest bliska naturalnemu światłu słonecznemu w ciągu dnia i zapewnia naturalny komfort.

Lampy dekoracyjne

W tym przypadku możesz postawić na przykład na kinkiety ścienne. Są ciekawą dekoracją i dopełniają aranżację wnętrza, mogąc stanowić zarówno harmonijnie uzupełnienie wystroju, jak i wyróżniający się na jego tle akcent.

Nowoczesne rozwiązania i trendy w oświetleniu biurowym

Trendy w oświetleniu biurowym stale się zmieniają, podobnie jak technologiczne rozwiązania pojawiające się na rynku. W ostatnich latach jednak szczególnego znaczenia nabrała ergonomia pracy przy komputerze. Aby o nią zadbać, nie wystarczą wygodne meble biurowe – niezbędne jest też dobre oświetlenie miejsc pracy przy wykorzystaniu lamp o właściwie dostosowanej temperaturze barwowej.

Ale to nie wszystko – okazuje się, że oświetlenie może być pomocne również w optymalizacji akustyki w biurze. Takie właściwości mają lampy akustyczne, które są dobrym źródłem światła, jednocześnie skutecznie absorbując biurowe odgłosy – a mniejszy hałas może realnie wpłynąć na komfort i efektywność pracy członków zespołu.

Na uwagę zasługuje ponadto innowacyjne oświetlenie w technologii LED, które poprawia ogólną ostrość widzenia oraz ułatwia dostosowanie strumienia światła do indywidualnych potrzeb pracowników. Oczywiście nie bez znaczenia pozostaje także design – dzięki dużej różnorodności dostępnych modeli lamp można stworzyć stylową, wygodną i przyjazną przestrzeń, w której chce się przebywać.

Stoisz przed wyzwaniem zaprojektowania oświetlenia w biurze? Eksperci BKCONCEPT zapewnią Ci niezbędne wsparcie na każdym etapie przedsięwzięcia – od stworzenia projektu, przez wybór odpowiednich produktów i rozwiązań, po końcową realizację. Zamów bezpłatną konsultację i dowiedz się, co możemy dla Ciebie zrobić!

Podobne wpisy