kuchnia-do-biura

Kuchnia w biurze – jak urządzić ją funkcjonalnie?

Kuchnia często bywa nazywana sercem domu. A co z kuchnią biurową? Okazuje się, że też może pretendować do analogicznego miana – ostatecznie służy nie tylko do spożywania posiłków, ale również jest miejscem odpoczynku oraz spotkań i integracji pracowników. Jak więc urządzić kuchnię biurową, by była funkcjonalna, a zarazem pełniła funkcję przestrzeni do relaksu?

Kuchnia w biurze jako miejsce integracji pracowników

Gdy mówimy o ergonomii, najczęściej odnosimy się wówczas do ergonomii pracy. Czym ona jest? To nauka interdyscyplinarna, korzystająca z dorobku wielu dziedzin, takich jak psychologia pracy, socjologia pracy, fizjologia pracy, organizacja pracy, medycyna pracy czy bezpieczeństwo i higiena pracy (BHP). Ergonomia stanowiska pracy polega na jego przystosowaniu w taki sposób, by zapewnić pracownikom odpowiednie warunki, minimalizujące ryzyko wypadków przy wykonywaniu codziennych obowiązków.

Ergonomia pracy przy komputerze – zmiany w przepisach BHP

Chcąc znaleźć odpowiedź na pytanie, jak urządzić biuro, zwykle myślimy przede wszystkim o tym, jakie meble do biura wybrać czy w jakim stylu je zaaranżować. Jeśli dysponujemy odpowiednią powierzchnią i chcemy stworzyć przestrzeń do spotkań, często zastanawiamy się też, jakie meble do sali konferencyjnej będą odpowiednie. Należy jednak pamiętać, że biuro to nie tylko miejsce pracy, ograniczające się do przestrzeni, w której wykonywane są codzienne obowiązki. To również miejsce spotkań, burzy mózgów, nawiązywania znajomości oraz relacji, które nierzadko pielęgnowane są po godzinach.

By wzmacniać więzi między pracownikami, warto zadbać o to, by mieli oni przestrzeń do odpoczynku i relaksu pomiędzy codziennymi zadaniami. Niektórzy pracodawcy decydują się na urządzenie strefy chillout, ale mamy świadomość, że powierzchnia biura nie zawsze na to pozwala. Jednak kuchnia znajduje się już w każdym biurze, a jeśli zostanie właściwie zaplanowana, będzie zarówno podnosić komfort w miejscu pracy, jak i sprzyjać integracji pracowników.

W końcu to właśnie w kuchni członkowie zespołu spożywają posiłki w ciągu dnia, a następnie mogą zregenerować siły przy kubku kawy lub herbaty, wymieniają się doświadczeniami, pomysłami czy spostrzeżeniami, pozwalają sobie na swobodne rozmowy i nawiązują znajomości. Aż chciałoby się pokusić o stwierdzenie, że życie firmy tętni właśnie w kuchni.

Kuchnia biurowa – jak powinna być urządzona?

Kuchnia biurowa powinna przede wszystkim spełniać wymogi określone w stosownych przepisach. Jednak aranżacja i organizacja kuchni w biurze w istotnym stopniu uzależnione są od dostępnej powierzchni, układu pomieszczenia oraz budżetu przeznaczonego na jej urządzenie. By zatem biurowa kuchnia była nie tylko zgodna z przepisami, ale też funkcjonalna w oczach pracowników, warto spojrzeć na tę przestrzeń ich oczami. W biurze zwykle jemy drugie śniadanie, a niekiedy także wcześniej przygotowany w domu obiad, który przed spożyciem zwykle należy podgrzać. Ważne jest również, by w kuchni znajdowała się odpowiednia ilość miejsca do siedzenia dla pracowników – wspólne posiłki to świetna okazja do zacieśniania więzi.

Jak rozplanować kuchnię biurową? Podział na strefy

Nawet mała kuchnia w biurze może okazać się praktyczna, jeśli zostanie dobrze rozplanowana. Podobnie jak w domu, należy zadbać o podział na podstawowe części, w których wykonywane są różne czynności: strefę przechowywania, strefę zmywania oraz strefę przygotowywania i gotowania. Znacząco ułatwia to organizację w kuchni, poruszanie się po pomieszczeniu i pozwala uniknąć chaosu, gdy spotka się w nim więcej osób. 

Strefa przechowywania

W tej części kuchni biurowej powinny znaleźć się meble i urządzenia przeznaczone do przechowywania artykułów spożywczych. Niezbędnym elementem strefy przechowywania jest oczywiście lodówka – wielkością i pojemnością odpowiadająca liczebności zespołu. Należy tu też zarezerwować miejsce na pojemne szafki szuflady na talerze, sztućce, kubki czy szklanki.

Strefa zmywania

Jak sama nazwa wskazuje, podstawę tej strefy stanowi zlew. Jego wielkość najlepiej dopasować do liczby pracowników korzystających z kuchni – przy większych zespołach warto zastanowić się nad instalacją więcej niż jednego zlewu lub zakupem zmywarki, która w nowoczesnych biurach staje się niejako standardem.

Obok zlewu powinna znajdować się suszarka do naczyń – w zależności od dostępnej przestrzeni albo na blacie, albo podwieszona nad zlewem. W pobliżu zlewu natomiast dobrze jest ustawić pojemniki do segregacji odpadów – można je ustawić w sąsiedztwie strefy zmywania lub schować w szafkach kuchennych, o ile ich wielkość na to pozwala.

Strefa przygotowywania posiłków i gotowania

Ta część kuchni biurowej powinna umożliwiać swobodne przyrządzanie prostych posiłków. Blat roboczy w tej strefie musi mieć odpowiednią powierzchnię, by w razie potrzeby mogła z niego korzystać więcej niż jedna osoba. W strefie przygotowywania posiłków muszą także znajdować się podstawowe akcesoria kuchenne, jak komplet noży, deski do krojenia, solniczka czy pieprzniczka. W tym miejscu powinien znajdować się również czajnik elektryczny i opcjonalnie ekspres do kawy – nie jest obligatoryjny, ale pracownicy z pewnością docenią możliwość skorzystania z takiego sprzętu.

Z kolei nieodłącznym elementem wyposażenia strefy gotowania jest kuchenka mikrofalowa do podgrzewania jedzenia przyniesionego z domu lub zakupionego gotowego dania. W niektórych kuchniach biurowych montuje się dodatkowo niewielkie kuchenki elektryczne, ale nie są one obowiązkowe.

Kuchnia biurowa – modułowa czy na wymiar?

Urządzając kuchnię biurową, możesz zastanawiać się, czy lepszym wyborem będą meble na wymiar czy modułowe. Kuchnie modułowe składają się z pojedynczych elementów, różniących się od siebie wielkością i budową, które następnie tworzą spójną konfigurację. Modułowe meble kuchenne zapewniają sporą dowolność w doborze stylistyki i kolorystyki korpusów, frontów, blatów czy uchwytów.

Kuchnie na wymiar natomiast to doskonała opcja dla osób, które poszukują funkcjonalnych rozwiązań szytych na miarę i chcą optymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń i zagospodarować każdy jej centymetr. Kuchnia na wymiar to wariant polecany także w przypadku powierzchni o nieregularnym kształcie, niestandardowym układzie czy niewielkiej powierzchni.

W zależności od dostępnego metrażu, w kuchni biurowej nie musisz ograniczać się wyłącznie do szafek, blatów, sprzętów kuchennych oraz stołu z krzesłami. Kuchnie w biurach coraz częściej przypominają te domowe – stąd popularność zdobywają aranżacje przypominające aneksy kuchenne, w których łączą się one ze strefą jadalnianą, a nawet wypoczynkową, wyposażoną w stoliki kawowe, sofy biurowe czy pufy do biur.

Podobne wpisy