Akustyka w biurze – jak o nią zadbać i zapewnić komfort pracy?

Akustyka w biurze ma bardzo duży wpływ na komfort i efektywność pracy. Jest to szczególnie istotne w biurach typu open space, gdzie panujący gwar może powodować dekoncentrację i rozkojarzenie, a przy tym jest utrudnieniem podczas rozmów telefonicznych z kontrahentami czy klientami. Jak więc zadbać o prawidłową akustykę w biurze?

Dlaczego akustyka w biurze jest ważna?

Obecnie komfort pracy, dobre samopoczucie i zdrowie pracowników należą do kluczowych czynników wspierających rozwój firm. Korzyści są obopólne – optymalne warunki do pracy sprzyjają większej efektywności, produktywności i kreatywności, natomiast pracownicy mają satysfakcję z wykonywanych zadań i osiąganych wyników.

By stworzyć miejsce odpowiednie do codziennej pracy należy jednak zadbać nie tylko o funkcjonalne, wysokiej jakości meble biurowe, ale też rozwiązania akustyczne. Ma to znaczenie zwłaszcza w pomieszczeniach typu open space, gdzie przez wzgląd na otwartą przestrzeń rośnie potrzeba prywatności i koncentracji.

Dlaczego jest to tak istotne? Okazuje się, że zbyt głośna przestrzeń biurowa może utrudniać prowadzenie rozmów i wykonywanie zadań wymagających skupienia oraz wprowadzać ogólne poczucie chaosu. Z kolei zbyt cicha przestrzeń może powodować echa i odbicia dźwięków, co również może zakłócać pracę. Natomiast właściwa akustyka w biurze zapewnia swobodę rozmów, koncentrację, energię do pracy oraz zadowolenie pracowników.

Jak zadbać o akustykę w biurze?

Na rynku istnieją rozmaite rozwiązania i meble akustyczne, które są praktyczne, a ponadto pięknie prezentują się we wnętrzach. Decydując się na projektowanie biura wraz z profesjonalną firmą, nie tylko nie musisz zastanawiać się, jak urządzić biuro, ale też możesz liczyć na kompleksowe wsparcie w doborze rozwiązań akustycznych, które zniwelują wszelkie problemy dźwiękowe i pozytywnie wpłyną na design biura.

Wykładziny dla lepszej akustyki w biurze

Wykładziny do biura to jeden z popularniejszych sposobów na poprawę akustyki w biurze. Odpowiednio wybrane pokrycie podłogi ma szereg zalet, wśród których wymienia się:

  • absorbowanie hałasu – wykładzina wchłania fale dźwiękowe, co zmniejsza ich odbicie i rozprzestrzenianie się w pomieszczeniu;
  • redukcję echa – najczęściej powstaje ono w przestrzeniach, gdzie dominują twarde materiały wykończeniowe;
  • poprawę akustyki w komunikacji wewnętrznej;
  • zwiększenie prywatności poprzez ograniczenie przenikania dźwięków między pomieszczeniami.

Prawidłowa akustyka w biurze z ekranami i panelami

Chcąc zadbać o właściwą akustykę w biurze, pod uwagę warto wziąć również ekrany i panele akustyczne. Ekrany akustyczne, które jednocześnie mogą pełnić funkcję przegrody biurkowej, redukują hałas i zapewniają więcej prywatności w sytuacji, gdy pracownicy siedzą w niewielkiej odległości od siebie. W połączeniu z panelami sufitowymi pozwalają rozwiązać problemy z dźwiękiem, szczególnie gdy na podłodze nie ma wykładziny.

Z kolei panele akustyczne stanowią bardzo mocny i skuteczny pochłaniacz hałasu, dlatego idealnie sprawdzają się jako rozwiązanie problemów akustycznych w większych pomieszczeniach. Panele dźwiękochłonne mogą być montowane na ścianie lub podwieszane do sufitu, stanowiąc zarazem niebanalny element wystroju. Panele są dostępne w wielu rozmiarach, kształtach i kolorach, dzięki czemu można łatwo dopasować je do stylistyki biura, wprowadzając do wnętrza dekoracyjne ciepło.

Poprawa akustyki w biurze dzięki budkom akustycznym

Budki akustyczne stanowią doskonałe uzupełnienie otwartej przestrzeni, równocześnie zapewniając prywatność, ciszę i spokój osobom, które potrzebują koncentracji lub chcą przeprowadzić rozmowę telefoniczną czy wideokonferencję. Budki ograniczają też hałas i umożliwiają przeprowadzanie spotkań, nie zakłócając pracy pozostałym osobom. Na rynku dostępne są zarówno standardowe modele jednoosobowe, jak i budki kilkuosobowe, stanowiąc ciekawą alternatywę w biurach, w których nie zapewniono odrębnych sal do spotkań.

Jak jeszcze poprawić akustykę w biurze?

W zależności od potrzeb i możliwości aranżacyjnych dostępne są także inne rozwiązania poprawiające akustykę w biurze, takie jak:

  • oświetlenie dźwiękochłonne – specjalne lampy akustyczne optymalnie oświetlają przestrzeń, a przy tym skutecznie izolują i pochłaniają dźwięk oraz skracają czas pogłosu;
  • zasłony akustycznezasłony do biura nie tylko dodają wnętrzu przytulności, ale odpowiednio dobrane mogą również pochłaniać dźwięki, zmniejszając echo, pogłos i hałas;
  • roślinyrośliny biurowe są naturalnymi oczyszczaczami powietrza, pozytywnie wpływają na samopoczucie i redukują stres, a jednocześnie mogą absorbować dźwięki, przyczyniając się do zwiększenia koncentracji i wydajności.

Podobne wpisy