Ergonomia pracy przy komputerze. Ważne zmiany 2024

Ergonomia to pojęcie bardzo często stosowane w kontekście aranżacji przestrzeni biurowej. Na mocy ostatnich zmian w przepisach pracodawcy będą musieli jeszcze lepiej poznać tę dziedzinę i zadbać o dostosowanie stanowisk pracy do nowych wymogów. Czym jest ergonomia i czego dotyczą nowe regulacje BHP oraz ergonomii miejsc pracy?

Co to jest ergonomia pracy?

Gdy mówimy o ergonomii, najczęściej odnosimy się wówczas do ergonomii pracy. Czym ona jest? To nauka interdyscyplinarna, korzystająca z dorobku wielu dziedzin, takich jak psychologia pracy, socjologia pracy, fizjologia pracy, organizacja pracy, medycyna pracy czy bezpieczeństwo i higiena pracy (BHP). Ergonomia stanowiska pracy polega na jego przystosowaniu w taki sposób, by zapewnić pracownikom odpowiednie warunki, minimalizujące ryzyko wypadków przy wykonywaniu codziennych obowiązków.

Ergonomia pracy przy komputerze – zmiany w przepisach BHP

Nowe wymogi dotyczące ergonomii stanowiska pracy przy komputerze zostały wskazane w Rozporządzeniu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 18 października 2023 roku, które weszło w życie 17 listopada 2023 roku. Na mocy regulacji przedsiębiorcy są zobligowani do dostosowania stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe do określonych standardów w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w terminie do 18 maja 2024 roku. Co ważne, dotyczy to stanowisk pracowników, którzy spędzają przy komputerze połowę dobowego wymiaru czasu pracy, czyli 4 godziny.

Ergonomia stanowiska pracy – co trzeba zapewnić pracownikom?

Nowe przepisy precyzują minimalne wymagania BHP i ergonomii, a ponadto aktualizują definicję stanowiska pracy wyposażonego w monitor ekranowy. Według nowelizacji, jest to przestrzeń do pracy nie tylko z wyposażeniem podstawowym, ale też z niezbędnymi meblami oraz wyposażeniem opcjonalnym, które powinno być udostępniane na życzenie pracownika. Zatem jak urządzić biuro w zgodzie z nowymi przepisami?

Jak wskazano w rozporządzeniu, na podstawowe wyposażenie stanowiska pracy z komputerem, które spełnia minimalne wymogi, składa się stacjonarny monitor ekranowy lub podstawka pod laptopa. Stacjonarny monitor lub podstawka mają umożliwić pracownikowi ustawienie ekranu na wysokości oczu. Ekran ustawiony zbyt wysoko lub za nisko wymusza przyjmowanie niewłaściwej pozycji, która w dłuższej perspektywie może przyczynić się do powstania dolegliwości bólowych w obrębie kręgosłupa.

Treść rozporządzenia określa również wymogi dotyczące samego monitora. Wyświetlany na nim obraz musi być czytelny i stabilny, natomiast jaskrawość i kontrast powinny mieć możliwość regulacji, by uniknąć obciążania wzroku. Sprzęt powinien pozwalać także na regulację kąta pochylenia ekranu. Kolejną istotną kwestią jest takie usytuowanie monitora względem źródła światła, by zapobiegać pojawianiu się odblasków. Ważne jest też oświetlenie miejsca pracy, zapewniające komfort dla wzroku. Dozwolone jest przy tym stosowanie oświetlenia miejscowego, w czym pomocna okażą się lampy biurowe.

By zadbać o ergonomię stanowiska pracy przy komputerze, oprócz monitora ekranowego trzeba wyposażyć je również w zewnętrzną myszkę i klawiaturę. Co ważne, akcesoria te także zaliczane są do podstawowych elementów wyposażenia ergonomicznego miejsca pracy. Oznaczenia na klawiaturze muszą być czytelne, a konstrukcja sprzętu powinna umożliwiać przyjęcie takiej pozycji, która nie powoduje zmęczenia mięśni kończyn górnych.

Ergonomia miejsca pracy a meble biurowe

Ergonomiczne stanowisko pracy to nie tylko to wyposażone w monitor, ale też odpowiednie biurko oraz fotel biurowy. Jakie meble do biura wybrać? Dobre biurko powinno pozwalać na ergonomiczne ustawienie wszystkich elementów wyposażenia i zapewniać powierzchnię niezbędną do komfortowego wykonywania obowiązków. Blat biurka musi być na tyle szeroki, by klawiatura była wystarczająca oddalona od jego krawędzi, a ręce miały prawidłowe podparcie. Wysokość biurka natomiast należy dobrać tak, by zapewnić przestrzeń na nogi pod blatem i umożliwić swobodną zmianę pozycji.

Ergonomiczne krzesła biurowe, spełniające wymogi ergonomii stanowiska pracy, muszą mieć:

  • obrotową podstawę z co najmniej pięcioma kółkami,
  • regulację wysokości siedziska,
  • regulację wysokości oparcia lub samego podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa,
  • regulacją kąta nachylenia oparcia,
  • regulację podłokietników,
  • siedzisko i oparcie o odpowiednich wymiarach i profilowaniu,
  • łatwo dostępne i proste w obsłudze mechanizmy regulacji.

Wyposażenie opcjonalne ergonomicznego stanowiska pracy

Na życzenie i wniosek pracownika pracodawca powinien udostępnić mu wyposażenie dodatkowe stanowiska pracy przy komputerze. Może to być:

  • podnóżek, który zapewnia podparcie dla nóg, prawidłowe ułożenie stóp i pozwala na przyjęcie komfortowej pozycji, zmniejszającej zmęczenie mięśni nóg i niwelując dolegliwości w obrębie dolnej części kręgosłupa,
  • uchwyt na dokumenty z regulacją ustawienia, który można dopasować do indywidualnych potrzeb.

Wiesz, jakie masz obowiązki jako pracodawca, ale zastanawiasz się, jakie wyposażenie biura spełni wszystkie wymogi dotyczące ergonomii i BHP określone w przepisach? Postaw na wieloletnie doświadczenie specjalistów BKCONCEPT! Zapewnimy Ci fachowe wsparcie w doborze najlepszych rozwiązań i zaproponujemy meble biurowe uznanych producentów, które spełniają nowe normy i poprawią ergonomię pracy, a ponadto wpiszą się w stylistykę Twojej przestrzeni.

Podobne wpisy